Doa Seorang Ibu

Karya: Norgadis Labuan

Kala kulihat kedegilan anak-anakku
Wajahku basah dengan linangan air mata
Menahan marah dalam kesabaran
Menahan benci dalam keimanan
Namun aku insaf
dan hatiku berkata
wahai cahayamataku
aku ampunkan dosa kalian terhadapku
aku halalkan semua pemberianku
semoga kalian menjadi insan yang bersyukur.

Kalaku pandang karenah anak-anakku membesar
Ada ketikanya sabarku hilang
namun
pabila maha pencipta berkata
sesungguhnya Syurga itu dibawah telapak kakimu
aku gementar
lantas ku menangis dan berdoa
Ya Allah ampunkanlah semua dosa-dosa anak-anakku
Tunjukkanlah mereka ke jalan yang benar
Dan terimalah mereka masuk ke dalam Syurga-Mu.



10.01.2009 Sabtu
ANTOLOGI PUISI SEPULAU SEKASIH KITA 2009

2 ulasan:

si para para berkata...

ibu..sabarmu itu tiada batas...
ibu..budimu memang tak terbalas...

Norgadis berkata...

@si para para.
Puisi ini walaupun tak seberapa, namun ianya saya tulis dengan linangan air mata. Hidup sebagai orang tua itu memang amat mencabar.