Andainya Aku Jatuh Cinta

Karya: Norgadis Labuan

Ya Allah,
andainya aku jatuh cinta
cintakanlah aku kepada insan
yang melabuhkan bahtera cintanya pada-Mu
agar aku selamat dan terus mencintai-Mu.

Ya Allah
andainya aku jatuh cinta
ikatlah sauh cintaku
yang menyentuh lautan hati
agar aku tidak hanyut mencintainya lebih dari-Mu

Ya Allah
andainya hatiku termakan umpannya
izinkanlah aku berpaut pada pancing hatinya
pancing hati yang tertaut pada-Mu,
agar aku tidak jatuh ke dalam cinta samudera
dan berpaling dari hati-Mu.

Ya Allah,
andainya aku jatuh cinta
dan sering merinduinya
rindukanlah aku pada insan
yang merindui syahid di jalan-Mu.
dan jagalah rinduku padanya
agar aku tidak leka untuk terus
merindui mahligai syurga-Mu.

Ya Allah,
Andainya aku jatuh cinta
dan menikmati layar cinta kekasihku
bersama ombak yang mengasyikkan
jagalah kenikmatan itu
Agar tidak melebihi kenikmatan indahnya
bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu.


Tersiar: Jendela Sabah April 2009 / Labuan FM 2009
ANTOLOGI PUISI SEPULAU SEKASIH KITA 2009

0 ulasan: