Kasih Yang Hilang

Hasil Karya: Norgadis Labuan

Ramadhan ini
mengingatkan aku kepadanya
dulu aku sering dibelai.

Tika kumenangis
tangan lembut mengusap pipiku
tangan lembut jua menyikat rambutku.

Tiada keluhan
tiada kemarahan
dia
tersenyum memandang wajahku
dan terpenjara disudut memoriku.

Aku bingung
apakah engkau sudah tiada
apakah kasih sudah hilang
atau akukah yang buta
asyik pandang wajah serupa
tapi berbeza lakunya.

Tika dulu
Kalau kita berbuka puasa bersama
nasi disuapkan ke mulutku
rasa cinta dulu menebal dihatiku
segalanya terbayang sungguh indah.

Gerhana  mendatang
gagah kelihatan
gelap gulita
hujan menyiram hatiku
dingin dijiwa.

Insan sepertiku
tidak mampu keserongan
sendiri sakit terasa
sayang entah ke mana
saling berbeza dari kenyataan yang nyata.

Apakah kau bukan dia
apakah kau tiada cinta
apakah kau tidak merasa
bahawa aku masih berharap.

Nostalgia tinggal memori
di saat negara semakin maju
ibu ayah seperti tiada masa
namun anak-anak seperti aku
kian terabai
dan aku
bersendirian menjalani ramadhan ini.



Tersiar di Labuan FM 26 Julai 2013

0 ulasan: